پیش درآمدی برای شناخت زمینه های تصویری کردستان

پایان نامه
چکیده

فرهنگ و هنر "کرده واری" مسئله ایست که هیچ گاه به طور جامع و در یک منبع به عنوان مأخذ کامل ارائه نگردیده است. حال باتوجه به این موضوع و عدم شناخت بسیاری از هنرجویان علی الخصوص هنرجویان بومی کردستان که فرهنگ منطقه قسمتی از وجودشان است که به طور ناخودآگاه بروز می کند توجهی نگشته است و برای بروز آن دست به دامان عوامل بسیار معمول بصری از فرهنگ خود هستند که در آثار به نمایش در می آید. در این تحقیق که به صورت میدان و تا قسمتی کتابخانه ای گردآوری شده است سعی بر آن بوده که مختصری به جمع آوری فرهنگ تصویری کردستان به صورت یک پیش درآمد برای هنرجویان بومی منطقه و آشنایی دیگر هنرجویان با فرهنگ غنی کردستان پرداخته شده است. این رساله شامل چند فصل می باشد که بدین صورت ارائه گشته است: فصل اول شامل کلیات طرح، فصل دوم آشنایی با جغرافیای کهن و تاریخ کردستان، فصل سوم حاوی مطالبی در مورد تصاویر به دست آمده از غارها و سنگ نگاره های باستان و آثار باستانی منطقه است، فصل چهارم به آداب، رسوم، سنن و معرفی مختصر فرهنگ تصویری کردستان امروز پرداخته شده است و فصل پنجم چند مصاحبه با هنرمندان کرد است که در آن به چگونگی ارائه آثار و یافتن نشان بومیت در آثارشان از زبان خودشان مطرح گشته است. در نهایت این سوال مطرح می گردد که بومیت در هنرمندان کرد و چگونه است و مسئله ای که آثار هنرمندان کرد را بتوان از لحاظ نوع کار وجه تمایز دیگر مناطق قرارداد چیست؟ آیا به رخ کشیدن مسائل روزمره ای که به طور واضح در آثار بسیاری از نقاشان کردستان نمایان می شود تنها عاملی است که هنرمند کرد می تواند از آن بهره ببرد یا خیر؟

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

خوانش روایت های تصویری: درآمدی بر زیبایی شناسی نلسون گودمن

هدف این پژوهش، مطالعه عوامل پیش­برنده و بازدارنده‌ی روایت در تصاویر به صورت ساختاری است. در مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه‌ی روایت‌شناسی، آثار مصوّر همچون روایت‌های زبانی قابلیّت روایت‌پردازی دارند. تصویر با ابزارهای ویژه (رنگ، خطوط، اشکال، ژرف‌نمایی و غیره) فضایی مناسب ولی متفاوت برای روایت­پردازی ایجاد می­کند. نلسون گودمن از جمله فیلسوفانی است که آراء‌ وی در زیبایی‌شناسی به بسط حوزه‌ی روایت‌شناسی...

متن کامل

درآمدی بر شناخت معماری منظر

معماری منظر هنر و دانش جدیدی است که از همنشینی رشته های مختلف علم و هنر پدید آمده است. موفقیت آن در ساماندهی فضاهای بیرونی و توجه خاص به زیبایی فضا و ابعاد خاطره انگیز آن موقعیت ویژه ای برای آن در میان هنرهای رایج جهان کسب کرده است. در عین حال به دلیل آغاز دیر هنگام آن در جامعه ایران با نوعی سطحی نگری و بی مبالاتی در تعاریف علمی مواجه بوده است. منظر در تعریف امروز خود پدیده ای پویا شناخته می شو...

متن کامل

شناخت و تحلیل نشان تصویری

چکیده : نشان تصویری، تجلی هنرمندانه دیدگاه انسان نسبت به مفاهیم مختلف در قالب تصویر است. به همین دلیل از میان دیدگاه های مختلف، نظریه ها و روش های ادبی و هنری، بهتر و کارآمدتر می توانند نشان تصویری را مورد بررسی قرار بدهند. مهم ترین هدف این مقاله، معرفی این روش ها به منظور توسعه زمینه نقد و بررسی اصولی و گسترش ادبیات مکتوب در هنر ارتباط تصویری است. بخش نخست این مقاله با استناد به نظر اندیشمن...

متن کامل

غزل نو و پیش زمینه های آن

غزل نو با ویژگی­های خاص ظاهری و معنایی خود، تقریباً از اواخر دهه چهل و با غزلیات شاعرانی چون حسین منزوی و سیمین بهبهانی در ادبیات معاصر آغاز گردید. امروزه نیز در شاخه­های گوناگون و تازه‌ای با استقبال بسیار شاعران مواجه شده است. غزل نو حاصل برخورد شعر سنتی فارسی و شعر نیمایی است. اما پیش از آن، زمینه­های این برخورد در غزل­ نیمه­سنتی و غزل­واره فراهم شده بود. این مقاله کوششی است برای آشنایی با غزل...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023